17 Haziran 2015 Çarşamba

Ne Kadar Dayanabileceksiniz

Mayıs 1980’deki Tito’yu Gömüyoruz eventi Soğuk Savaş’ın en görkemli eğlencelerinden biri olmuş. Tüm dünyadan savaşta taraf veya bitaraf sağcı-solcu-ortayolcu liderler akmış cenazeye. Elbette o zamanki Başbakanımız İmmortal Sülüman da şapkası ve dışişleri bakanıyla birlikte Belgrad’daymış. Ölü evinde de olmaz ki ama demeyip Yugoslavya’nın yeni yöneticilerine çok basit bir soru sormuş: Ne kadar dayanabileceksiniz? Onlarca yıla yayılmış bir Zeitgeistı dün ve bugün parantezinde tek cümleye sığdıracak kadar usta olan çoban, tesadüf bu ya; sorduğu sorunun yanıtı belli olur, Yugoslavya insanların zincirlerinden boşanmış birer şeytana dönüşmesiyle cehennemleşirken yine başbakandı.

T.C.nin sahipleri Kasım 1989’da tividen canlı yayında Berlin Duvarı’nın yıkılışını izlerken merkez sağ omuzlarında melek kanatlı bir küçük sülüman demirel peydahlansaydı soracağı soru yine aynı olurdu: Ne kadar dayanabileceksiniz? Absürd varlığının bir parçasını Majesteleri'nin foreyn ofisinin, beyazların artık kazanamayacağı belli olduktan sonra, bolşeviklerin etrafında bir tür millici çember arzusuna, devamiyetini ise soğuk savaşa borçlu olan cumhuriyetin sahipleri, cumhuriyetinizin bu vasfını yitirmiş şekliyle daha ne kadar dayanabileceksiniz? Misal kanat ülke olmanız nedeniyle kürtlerin aslında türk olduğu saçmalığının kabul edilmiş gibi yapıldığı halinizle daha ne kadar dayanabileceksiniz?

Şimdi adına “Doksanlar” dediğimiz; bu basit sorunun -sorunun peşi sıra sökün edecek muhtemel yanıtlar yüzünden- ısrarla duymazdan gelindiği,  yok sayılmaya uğraşıldığı, sorunun müsebbibi uluslararası realitenin gerekirse kanla reddedildiği dönem oluyor. Zeitgeist üstadının başbakan olmasının ardından tam da Diyarbakır’a uçup “kürt realitesini tanıyoruz” deyü şapkasını sallayarak verdiği muazzam zeitgeist mesajının sonrasında kandırmaya dönüşmesi ve millet devlet elele zeitgeistı reddettiğimiz kutlu dönem.

Tansu Çiller simgeselliğinde o ruhun va’z ettiği realite reddedildi ve bu reddediş kürt savaşı özelinde kanla somutlandı. Tansu Çiller bu reddedişin, bu tercihin bedelini dönemin soytarısı –kartel medyası cart curt savaşları-  ilan edilerek ödedi. Zira zeitgeistı reddetmek demek o zeittan ayrı düşmek demek.

Bu ayrı düşüşün en güzel temaşa edildiği yer ise her daim olduğu üzre ökonomi. Kominislerin amele sınıfına en son kazıkları yıkılışları münasebetiyle milyarlarca insanı ucuz işçi olarak amele pazarına sürmeleri oldu. Yıkılış sonrası Çin, SSCB ve gandi sosyalisti Hindistan önderliğinde piyasaya sel gibi akan ucuz emek, sürekli emeğin artık gerçek değer yaratan olmadığını havlayan liberal üstadların tersine, üretim maliyetlerini ve dahi fiyatları aşağıya doğru sürükleyerek tüm dünyada devasa bir dezenflasyon süreci başlatırken bu ülke üç haneli enflasyonla güleşmeye devam etti.

Zeitgeist’a direniş allah için türk’ün savunma savaşındaki ustalığına yapılan övgülere yakışır şekilde epey uzun zaman sürdü sürmesine ama soru aynı soru kaldığı ve direnişi örgütleyenler bu direnişi herhangi bir ahlaki bağlamdan azade bir hırsızlık tezgahı olarak kullandığı için önünde sonunda bir zaman sorunuydu yenilgi ve muazzam bir gürültüyle çöktü direniş.

2002 sonundaki hatta 2003 başındaki gastelere internet denen şeytan icadı sayesinde baktığımda sanki başka bir yüzyılmış gibi geliyor bana. Oysa çok değil 12-13 yıl geçti sadece ama işte zeitgeist böyle bişi.  Adamın hafızasına kor.

İttihatçılarla Taşnaklar 1914’de doğu illeri ermeninin mi türkün mü olacak diye fikir alışverişinden literally gerçeğin kıvılcımını çaktırırken iş bölgenin bir diğer mukimi kürtlere gelince siktir et allahın dağlılarını yae diye gülüp geçerlerdi. Kürtlerin herhangi bir medeni projede yer alamayacağını düşünen sadece Ermenilerle Türkler değildi. Fransızı ve ingilizi de aynı fikirde olduğu için o meşhur paylaşım  masalarında eşek osuruğu kadar bahsi geçti ekradın. 100 yıl önce 200 bin Maruni için bile devlet kazıyan zeitgeist milyonlarca kürdü pas geçip bölgeyi türk, arap ve fars arasında paylaştırıp uslu uslu oynayın dedi.

Şimdi 100 yıl sonraki zeitgeist ise bambaşka bir noktada. Güneyden gelen zombi seline karşı tek güvence olarak yükseliyorlar garb’ın ufkunda. Hem de geri kalan bölge ulusları kendi içlerinde tekrar ve tekrar parçalanıp kutuplaşarak hızla atomize olurken birinciliğin kesk ü sor u zer'e verildiği yarışlarda. Zeitgeist kerhanesini boyama sırası kürtlere geçti ama Eyyub El Ensari Guesthouse’un sahibi hala kendi şakşakçıları haricinde kimsenin duymadığı, kutuplaştırdığı vatandaşlarının umursamadığı isyanlarda nazenin nazenin.

İşin ironik yanı doksanlar direnişinin çöküşünün ardından ülkenin mevcut zeitgeista eklemlenmesi için iktidara geldi restoratör. Kendilerine direnişçi süsü veren hırsızların hasarlarını onarmak için geldi. Oysa şimdi görevinin ne olduğunu unutmuş ha babam de babam kürtlere sallıyor, of kors kürt değil pkk diyerek. O sallayadururken varlıkları onun varlığından mülhem kifayetsizler bitirdikleri doksanların simgesi satırlarla, beyaz toroslarla tehdit etme komikliğini milli bir mücadele sanıyor. Hani o çok sevdikleri Nemrud kıssasında olduğu gibi beyinlerine bir sivrisinek girmişcesine canhıraş taaa doksanlardan duyulacak kadar yüksek sesle bağırmalarına filan bakılırsa kulaklarında aynı soru çınlamaya başlamış her hal: Ne kadar dayanabileceksiniz?

13 yorum:

hirondelle dedi ki...

https://www.youtube.com/watch?v=iDZc3kvSMrk

Adsız dedi ki...

off kürtler süper ya. harikalar her konuda. pkk da müthiş. ne kadar dayanacağız bu muazzamlık haline :SSS

Adsız dedi ki...

şef yazıyı yazdığın gün demirel öldü senden korkulur....

Adsız dedi ki...

Abi nasil yazi yaziyosan Demirel hakkin rahmetine kavustu yazidan bi kac saat sonra. Peygamberlik ilanina az kaldi

live long and prosper dedi ki...

Abi ben seni çok seviyorum ya...

Adsız dedi ki...

abi ne yapsak daha çok yazarsın?

siempre dedi ki...

İmmortal Sülüman yazdın, 2 saat sonra adam öldü Şef

ebedi olur dedi ki...

yazıyı yayınladıktan 2 saat sonra immortal dediğim adamın ölmesiyle herhangi bir metafizik bağlantım yoktur kamuoyuna saygıyla duyurulur...

ebedi olur dedi ki...

live long and prosper ve siempre siz çıksanıza ^__^

ebedi olur dedi ki...

adsız 00:45, nezdimde tek bir üstün millet vardır. o da allahü azimüşşanın kendi ağzından seçilmiş millet ilan ettiği beni israil'dir. o yüzden nayn davud kürtlere öyle toptan bir övmem sözkonusu değil.

siempre dedi ki...

Abi, herşey iyi de prosper beyin adı ile mümkün değil :S

ebedi olur dedi ki...

o adamın adının alevilikle alakası senin adının alakasından 100 bin kat fazla...

Adsız dedi ki...

Kurtler tum laik ve sekuler yoldaslarin gonullu savascilaridir