2 Eylül 2011 Cuma

Vidkun Quisling

22.09.2010 16:54

   aptal veya film kötüsü türünden saf bir hain değildir. harbiyeyi sınıf birincisi bitirmiş parlak bir subaydır. başarılı olduğu için devrim rusyasında petrograd askeri ataşesi olur. kızıl ordudan o kadar etkilenir ki dönünce ülkesinde aynısını kurmayı önerir. ama hökümet büyükleri, vidkuncuğum biz viking işlerini bırakalı bin yıl oldu. artık depresif, demokratik ve protestan sosyal hukuk devletiyiz diyince savunma bakanı olduğu hükümetten ayrılarak kendi faşo partisini kurar. o dönem avrupasında kızıl orduya ve bolşevik partisine hasta olup kendi memleketine dönünce tam tersi istikamette aşırı sağa sürüklenmişlerden epey kalınca bir liste olur.

   sanıldığının aksine ilk başlarda hitler'in adamı, daha doğrusu hitler'in önemsediği biri değildir. zaten ülkesi norveç de alman planlarında istila hedefleri arasında yoktur. norveç'i istila yolu üstüne koyan, tıpkı luftwaffe'nin ingiltere'yi vurmak için hollanda havaalanlarını istemesi gibi, alman deniz kuvvetlerinin ingiliz ablukasının yarmak için uzun norveç kıyılarına ihtiyaç duymasıdır. naziler sanıldığının aksine hemen kendi kuklalarını yönetime geçiren salaklar değildir. halk ona tepki gösterince önce bildik norveçlilerle hükümet etmeye çalışırlar. ancak ilerleyen zamanla bunun imkanı kalmadığında son seçenek olarak quisling'e yönelirler.

   yani kukla idarelere kendi adını veren quisling alman işgali altındaki norveç'de ilk hükümet eden işbirlikçi yönetici değildir. ama onun adı marka olur. çünkü savaşın yükseldiği dönemde ingilizler propaganda hedefi olarak onu bellerler. savaş bittiğinde kaçan veya kaçmaya çalışan pek çok işbirlikçi yerine makam odasında gelecekleri bekler. ona göre inanmış ve dürüst bir norveç milliyeçisi olarak hesabını veremeyeceği şey yoktur. hesap verme bir duvar dibinde kurşuna dizilerek son bulur. kurşuna dizilir çünkü onbinlerce norveçli nazilerle işbirliği yapmıştır ve en bi kahraman norveç milleti böyle bişey hayatta yapmayacağı için bunu tarihten silmenin en iyi yolu kanla temizlemektir.

Hiç yorum yok: